Labels

1872 (1) 1basis (1) 2011 (1) 2basis (1) 2F (1) 3basis (1) 3gt (1) 3k4 (1) 3kader (30) 4basis (1) 4k3 (1) 4kader (32) aanname (1) aanzichten (1) algebra (1) ALT (1) balans (3) beginwaarde (1) berekening (1) blog (1) boxplot (1) cilinder (1) club2224 (1) computer (1) container (1) coordinaat (2) cosinus (1) decimalen (1) donaldduck (1) DRAN (1) dynamicdesign (1) eenheden (1) eindexamenfeest (1) eo (1) examen (7) examenonderdeel (3) exponentielegroei (2) ezelsbruggetje (1) facebook (1) factor (1) fokkesukke (1) formules (6) fotoimpressie (1) gedicht (1) google (1) googol (1) graaf (1) grafiek (1) groeifactor (1) h8 (1) haakjeswegwerken (6) herkansing (1) hoofdstuk (1) hoofdstuk10 (2) hoofdstuk11 (1) hoofdstuk2 (1) hoofdstuk3 (7) hoofdstuk4 (10) hoofdstuk5 (6) hoofdstuk6 (5) hoofdstuk7 (8) hoofdstuk8 (2) hoofdstuk9 (3) inhoud (4) inklemmen (6) inleiding (2) irrationaal (1) kansberekening (1) kerstmis (1) knooppunten (1) komma (1) kommagetal (1) kwadraat (1) kwadratischevergelijking (5) lengte (1) leren (16) lineair (1) loterij (1) macht (1) mbo (1) meetkunde (1) Meijerink (1) meneerkamphorst (1) mentimeter (2) metenisweten (1) meting (1) mythen (1) nemo (1) newholland (1) normering (1) oefenen (7) oefenproefwerk (2) omgekeerdepijlenketting (5) omrekenen (2) opdrachten (1) opendag (1) oppervlakte (3) ouderavond (1) overzicht (1) pi (2) plaatsbepalen (1) prezi (2) procent (5) proefwerk (7) pta (1) punt (1) pythagoras (4) quiz (1) quizzzz (1) reacties (1) regenton (1) rekenen (3) rekenmachine (2) rekenpijlen (1) rekenregels (1) rekentoets (1) rente (2) richtlijnen (1) samenvatting (2) schatten (2) schoolexamen (5) schoolverlaten (1) schrikkeldag (1) se1 (1) sinus (2) snelheid (1) snijpunt (3) socialmedia (1) solcaltoa (3) som14 (1) som21 (1) som23 (1) som25 (1) som29 (1) som36 (1) som8 (1) somformule (2) spelletje (1) statistiek (1) szymborska (1) tabel (1) tangens (6) tekens (1) telprobleem (1) theorie (1) tijdwinst (1) tractor (1) twitter (1) uitdekrant (1) vergelijking (6) verschilformule (1) VMBO (1) volleybaltoernooi (1) voorbeeldvragen (1) watnou (1) wegen (1) wetenschappelijkenotatie (1) wisdisk (3) wisweb (1) woordenboek (1) workshop (2) youtube (5) zijdenberekenen (1)

donderdag 26 januari 2012

4 Kader:: hoofdstuk 4 - proefwerk

Zoals jullie van mij gewend zijn hieronder een overzicht van de sommen uit je boek die echt de moeite waard zijn om nog eens te oefenen voor je proefwerk.

- Som 6: Je kunt een somtabel maken bij 2 formules en ook de grafieken tekenen. de formule y=10 betekent een horizontale lijn bij hoogte (y) 10

- Som 3: Je schrikt niet van een derdemachtsformule (rekenmachine: /\ 3) en kunt hiermee een tabel en een grafiek maken.

- Som 13: Je kunt door middel van inklemmen het snijpunt vinden van een lineaire en een machtsformule.

- Som 9:  Je kunt door middel van inklemmen het snijpunt vinden van een machtsformule en een horizontale lijn

Zorg dat je de antwoorden van deze vragen (goed verbeterd) in je schrift hebt staan, zodat je deze sommen goed kunt oefenen. Daarbij is het heel belangrijk dat je de Extra oefeningen maakt en nakijkt! Als je dit alles hebt gedaan en het lukt je goed, dan kan het tijdens je proefwerk niet meer mis gaan.

Succes en een fijn weekend!

Open dag 2012 - verslagje

Vanaf 09.00 uur stond gisteren de school op zijn kop: leraren en leerlingen waren druk bezig de school voor te bereiden voor de honderden mensen die verwacht werden op de open dag.
Om 13.00 uur was de kick-off voor het personeel en daar zagen we de premiere van de lipdub van de basisafdeling van onze school: heel mooi en binnenkort te bewonderen via Youtube (ik zal de link plaatsen).
Om 14.00 uur kwamen de eerste gasten en vanaf dat moment moesten we alle zeilen bijzetten om de drommen kijkers in goede banen te leiden. De toekomstige leerlingen hebben zich heavig vermaakt met: lassen, bloemstukjes maken, patat bakken, dieren verzorgen, sporten, traktoren onderhouden, ........, .......... te veel om op te noemen. De ouders kregen desgewenst meer informatie over onze school.
Rond 17.30 uur hebben we genoten van een stamppotbuffet, maar omdat de eerste avondgasten al weer stonden te trappelen voor de deur hadden we geen tijd om uit te buiken.

ook de vakgroep wiskunde gaf voorlichting in een lokaal. De kinderen konden een raadsel oplossen of een spelletje spelen

In de aula traden talentvolle leerlingen op, waaronder Robin, Eva en Asitha. Ik mocht zelfs een liedje meezingen met the "Kings of African Rivals", een erg leuke, energieke en muzikale indierockpopband.
In totaal zijn er 2300 (!) gasten geweest, veel meer dan verwacht!
Wat mij opviel was dat de leerlingen zo enthousiast vertellen over hun vakrichting en ik denk dat dit de beste reclame is voor een school!


dinsdag 24 januari 2012

"U heeft het gered; kans op 100.000 euro"- loterijen en kansberekening

Vandaag kreeg ik een “persoonlijke en vertrouwelijke brief” in de bus met een “officieel bericht” Je begrijpt dat ik best wel een beetje zenuwachtig werd en de envelop met trillende handjes heb opengescheurd.



Ik heb (bijna) een hele grote prijs gewonnen volgens Susan de Groot van Commissie Prijzenfestijn van Reader’s Digest! 99% van de Nederlanders zijn namelijk NIET geselecteerd voor het mogelijk winnen van een prijs. Ff wat uitrekenen:
166.691 mensen (1% (100-99) van 16.669.112 inwoners in Nederland) krijgen WEL een envelop in de brievenbus, waarvan 1 iemand maar de prijs wint van 100.000 euro. Dat betekent dat ik 0.0006% kans heb om te winnen (1/166691 x 100).
Ter vergelijking: het grootste stadion ter wereld, het 1-mei stadion in Noord Korea, heeft 150.000 zitplaatsen! 1 van de mensen in dat afgeladen stadion krijgt een prijs en de rest niet…… Ik zeg mijn baan nog even niet op!





donderdag 19 januari 2012

3 kader:: proefwerk hoofdstuk 5

Hieronder staan de sommen uit je boek die de moeite waard zijn om nog eens te bestuderen voor je proefwerk::


1> zie som 3 van je boek:: schaduwlengte tekenen.
2>  zie som 8 van je boek:: Bereken met behulp van een verhoudingstabel de hoogte van een raam.
3>  zie som 17 van je boek:: aanzichten van kubusbouwwerken tekenen.
4> zie som 19 van je boek::  teken de verschillende stukken op de goede plaats op het bovenaanzicht van het schaakbord. Vergeet de hulplijnen niet.
5> zie som 24 van je boek:: teken de verschillende bouwwerken op de juiste plaats mbv verschillende zij-aanzichten. Vergeet de hulplijnen niet.
6> zie som 13 van je boek:: bereken met behulp van een verhoudingstabel de hoogte van een boom. 

4 kader:: Hoofdstuk 4 - Inklemmen - som 14

In paragraaf 4.2 heb je geleerd om een snijpunt te vinden bij 2 grafieken waarvan er 1 horizontaal loopt. In paragraaf 4.3 gaan we hetzelfde doen, alleen is geeneen grafiek horizontaal. Dan moeten we een dubbele tabel maken en bekijken waar de hoogtes (Y) van de 2 grafieken het meest dicht bij elkaar liggen. De aantekeningen van som 14 staan hieronder.
Ik had x=2,8 geschat als snijpunt. Daarna heb ik een tabel gemaakt voor beide grafieken. Bij x=2,9 zijn de 2 grafieken het dichtst bij elkaar. Als we de coordinaten van het snijpunt moeten opschrijven neem je voor de hoogte het gemiddelde van de 2 gevonden punten ((73,2 + 72,5) : 2) ::

4 kader:: Hoofdstuk 4 - Inklemmen

Op wisdisk wordt je stap voor stap voorgedaan hoe je een probleem moet oplossen. Zoals hieronder het berekenen van een snijpunt met behulp van inklemmen.

maandag 9 januari 2012

Eenheden omrekenen - lengte, oppervlakte en inhoud

BRON:: http://www.fizx.jborsboom.nl/FizX/klas%202/vaardigheden/Eenheden%20omrekenen.pdf

4 kader - hoofdstuk 3 Rekenen - onderwerpen proefwerk

Na een lange vakantie mogen jullie woensdag weer aan de bak: proefwerk hoofdstuk 3 - Rekenen! Dit hoofdstuk is niet heel erg moeilijk, maar je moet best veel dingen weten/leren.
De onderwerpen die tijdens het proefwerk naar voren komen zijn::

- schatten (je wandelt ongeveer 5 km/uur, je fietst 18 km/uur)
- omrekenen van m/s naar km/uur en andersom

m | 4 | 14400|
----------------
s  | 1 | 3600 |

hierboven:: 4 m/s = 14,4 km/uur. UITLEG:: in 1 uur gaan 3600 seconden (60x 60). 14400 meter is hetzelfde als 14,4 km ( gedeeld door 1000).

Je mag ook dit doen::
m/s --> km/uur    x 3,6
km/uur --> m/s    : 3,6

- van gewone getallen naar wetenschappelijke notatie en andersom. Hiervoor gebruiken we de machten van 10.
- (om)rekenen met oppervlakte en inhoudsmaten
- inhoud van een cilinder